תודעת גוף

מרצה: מאיה לוי

הקורס יעסוק במורכבות והעונג שבתהליך היצירה, דרך הפריזמה של עולם התנועה. קורס משלב עבודת סטודיו פיזית עם תרגילים וביקורת עבודות על בסיס שבועי.

תודעת גוף

מרצה: מאיה לוי

סמסטר: שנתי
שני: 9:00-12:00
נ"ז: 3

עוברים דירה

מרצה: איהב פארוק

פרוייקט בנייה לקראת המעבר למנורה בליווי צוות מקצועי

עוברים דירה

מרצה: איהב פארוק

סמסטר: שנתי
רביעי: 17:30-20:30 אחת לשבועיים
נ"ז: 1.5

ניר שאולוף-שיעור המשך

מרצה: ניר שאולוף

ניר שאולוף-שיעור המשך

מרצה: ניר שאולוף

סמסטר: א
שלישי 19:30-21:30
נ"ז: 2

כלים מתקדמים לעיצוב תאורה

מרצה: עומר שיזף

 בשיעור נכיר טכנולוגיות ופרקטיקות עכשיויות של עיצוב תאורה. נבחן ונתנסה במהלכים מורכבים של אור ונפתח אל תחומי הידע הפרוסים לפנינו בבמה מחשמל בסיסי ועד תלת מימד. בשיעור יתארחו מרצים אורחים (שרטוט, הדמייה, תוכנות תאורה ועוד..)

כלים מתקדמים לעיצוב תאורה

מרצה: עומר שיזף

סמסטר: שנתי
רביעי 21:00 - 18:00 אחת לשבועיים
נ"ז: 1.5

חדר משלך

מרצה: עמית דרורי

פרוייקט הקמת סטודיו עם שנה ד'

חדר משלך

מרצה: עמית דרורי

סמסטר: א
חמישי 16:00 - 13:00
נ"ז: 1.5

אבד (ונמצא) בתרגום: מהשפה אל המיצב

מרצה: מאיה אטון

אנחנו יכולים לחשוב על שפת הרישום כהוצאה לפועל של מחשבה ואולי הפוך, כעל תנועת המחשבות לפני שהפכו למילוליות.

קורס זה מבקש ליצור מהלך של עבודה המתחיל מדו מימד, עובר לתלת מימד ומסתיים במיצב. נתחיל מהבסיס הרעיוני שאפשר לתארו בעזרת צבע אחד בלבד, תוך מחשבה על תהליכי עבודה ופיתוח של שפה ויזואלית כעל פעולת תרגום או המרה. משם נמשיך אל יצירה התלויה בחלל תלת ממדי המבקשת ליצור חווית עולם אחידה, המזמינה את הצופה לשוטט בו וללמוד את שפתו.

במהלך הקורס נבחן האם אנחנו יכולים לתרגם מחשבות לדימוי, דימוי למחשבה ודימוי ומחשבה לאובייקטים מוחשיים במרחב ולסביבה. נבחן מה בא קודם השפה או הדימוי? מה אובד בתרגום, ומה מתווסף במעבר לחומר?

אבד (ונמצא) בתרגום: מהשפה אל המיצב

מרצה: מאיה אטון

סמסטר: שנתי
שני 13:00-16:00
נ"ז: 3

שיעור קומה

מרצה: אסף אלקלעי

בקורס נבחן מונחי יסוד הקשורים באובייקט הפיסולי ובאינסטליישן. נכיר סוגיות וגישות של הצבה, נלמד על אמנים.יות, יצירותיהם ומערכות היחסים שהן מייצרות עם הצופה, שהוא שותף להם בזמן והעד לאירוע. במקביל, נבחן סוגים של סביבות מחוץ לחלל האמנותי וננתח את האופן בו הן מעוצבות ומגדירות את עצמן. נחדד את ההסתכלות על חיי היום יום, על העולם שסביבנו, כמקור לרעיונות, מחשבות, צורות ודימויים. 

דרך תרגילים אישיים וקבוצתיים נתנסה בהבנה של חומרים, חיבורים, הצבה ומיצב, תפקידו של האובייקט היחידאי (פסל, ציור, פעולה) - את יחסינו אליו ואת יחסו לעצמו ולסביבתו.

 

 

שיעור קומה

מרצה: אסף אלקלעי

סמסטר: שנתי
רביעי 10:00-13:00
נ"ז: 3

פסיכוסופיה (חכמת הנפש)

מרצה: מנחם גולדנברג

פסיכוסופיה - סדנת עבודה עם קלפי הטארוט הפילוסופיים של המסדר

הפסיכוסופיה מניחה שאנחנו, בני האדם, לא היחידים שחושבים, למעשה זהו הטבע עצמו שחושב כל הזמן! האדם הוא זה שמסוגל להביא לידי ביטוי את פעולת המחשבה של העולם. הפסיכוסופיה מבקשת לעסוק בקשר הבלתי-אמצעי בין פעולת המחשבה (היוצרת) ותבונת הטבע המתגלה בכל רגע חולף ומשתנה.

בסדנא נעבוד עם קלפי הטארוט הפילוסופיים של המסדר בכדי להפוך את המחשבה לזירת התרחשות נפשית, ולשכלל את תבונת-הנפש בכדי לפגוש בתבונת-הדברים. הסדנא מבוססת על הפעלת המחשבה בהקשר הרחב ביותר - כתשתית של הקיום - ומתוך עניינים אישיים וספציפיים. הויזואלי והמושגי, הפרקטי והתיאורטי, הנודע והלא-נודע, הגוף והנפש, האדם והעולם, האישי והחברתי, כולם מרכיבים אפשריים של הפעולה הפסיכוסופית. 

פסיכוסופיה (חכמת הנפש)

מרצה: מנחם גולדנברג

סמסטר: א
רביעי: 13:30-16:30
נ"ז: 2

מעבדה לבימוי קולנוע

מרצה: מיקי פולונסקי

זוהי מעבדה לבימוי קולנוע לשנים ב', ג'. תוך עשייה פרקטית של תרגילי הבימוי ויצירת סרטים קצרים, לצד הרצאות, צפייה בסרטים ושיח כיתתי, יחשפו התלמידים ליקום הקולנועי המקיף אותם. במהלך השנה נרחיב את החיפוש בתוך השפה הקולנועית. נחלוף דרך האור שמלווה כל רגע ורגע בפריים.

נרגיש את הצפיפות והתנועה הבלתי פוסקת של הזמן. נחקור את הזמן הקולנועי וננסה להעניק לו משמעות עד לכדי חוויה חושית. ננסה לגלות את הדימוי הקולנועי, השפעתו על הדופק של הסרט ועל בני האדם שמסתתרים בתוכו. הסרט שהתלמידים יתבקשו למסור בסוף התהליך יגיע אחרי מסע מעמיק אל תוך נסיון החיים שלהם ויתמקד ברגע המפגש עם אמנות הקולנוע. כפרפרזה על אמרה של רובר ברסון ״לצלם לא כדי להדגים טענה מסוימת, או כדי להראות גברים ונשים המופחתים להיבט החיצוני שלהם, אלה כדי לגלות את החומרים הפנימיים שמהם הם עשויים. להגיע אל אותו גרעין שאינו ניתן להבעה לא באמצעות השירה, לא באמצעות הפילוסופיה, ולא באמצעות המחזאות״.

 

 

מעבדה לבימוי קולנוע

מרצה: מיקי פולונסקי

סמסטר: שנתי
שני 16:30-19:30
נ"ז: 3

מסע אל תוך הקולנוע דרך מבטם של 15 במאים

מרצה: מיקי פולונסקי

מבטם של הבמאים והבמאיות שנצפה בעבודות שלהם בשלמותם בשיעור עיצבו במידה רבה את פני הקולנוע שאני מאמין בו. הם גרמו לנו להתקרב אחד לשני וחשו בפגיעות של נפשנו וגופנו. במהלך הקורס נכיר כל אחד מהם לעומקו ונקשיב לקולם הבלתי מתפשר כאשר הוא נובע מתוך המחווה המשמעותית ביותר שהם יכלו להשאיר לנו. סרט קולנוע.

 

 

מסע אל תוך הקולנוע דרך מבטם של 15 במאים

מרצה: מיקי פולונסקי

סמסטר: שנתי
שני 13:30-15:30
נ"ז: 2

הסיפור של המציאות

מרצה: נאווה פרנקל

מה ההבדל בין הסיפור שהתיאטרון מספר לנו, לסיפור שהחיים מספרים לנו. מדוע אנו נוטים להאמין לשני יותר מלראשון? ואיך אפשר לעוות, לעבד ולעבוד עם הנטיה הזו. בשיעור זה, נפרק לגורמים נטיות אנושיות כאלה ואחרות,  וניתן לכל גורם את מקומו המחודש, בדרך להישג אמנותי. 

הסיפור של המציאות

מרצה: נאווה פרנקל

סמסטר: שנתי
ראשון 15:30 - 12:30
נ"ז: 3

ארגז כלים-הכשרות מקצועיות בסדנא

מרצה: כרמל בר

הכשרות מקצועיות לשנה א'-מורים אורחים

ארגז כלים-הכשרות מקצועיות בסדנא

מרצה: כרמל בר

סמסטר: שנתי
חמישי 16:30 - 13:30
נ"ז: 2

סדנאות אורחות לשנה ד'

מרצה: אומנות עכשווית ומבט לאחור

מרצים אורחים

סדנאות אורחות לשנה ד'

מרצה: אומנות עכשווית ומבט לאחור

סמסטר: א
רביעי, חמישי, שישי: 21:30 - 15:30
נ"ז: 9

וריאציות: מבוא ליצירה בסאונד – לימוד תכנת אבלטון

מרצה: ליאור פינסקי

 מבוא ליצירה בסאונד קורס זה נועד להקנות את המיומנויות הבסיסיות של הקלטה ועריכת סאונד לצד התנסות בקומפוזיציות בעזרת חומרים מוקלטים. התוכנה המרכזית איתה נעבוד בקורס היא Ableton Live, שתאפשר לנו גישה גמישה ויצירתית בעריכת ועיבוד הסאונד. את הקורס נתחיל בציור של גל סינוס על הלוח ולידו השאלה "מהו גל קול?" ונסיים אותו ביצירות אודיו היפות והמושקעות שתעשו. בין לבין נלמד על רזי האודיו הדיגיטלי ונכיר את הגרסה הדיגיטלית של המכשירים הבסיסיים והמרכזיים בעיבוד סאונד. הקורס ילווה במבט אל ההיסטוריה של מוזיקה מבוססת הקלטות ומחשבות על התיאוריה שמאחורי קומפוזיציות מסוג זה.

וריאציות: מבוא ליצירה בסאונד – לימוד תכנת אבלטון

מרצה: ליאור פינסקי

סמסטר: א
ראשון 15:30 - 12:30
נ"ז: 1.5

מרחב בוקר – יוגה

מרצה: מיכל הרדה

מרחב בוקר חימום רך והדרגתי, מלווה בהתבוננות במצב הגוף, מצב הרוח ובנשימה
העמקה בתנוחות היוגה, תרגול זורם בתנועה והרפיה.

מרחב בוקר – יוגה

מרצה: מיכל הרדה

סמסטר: שנתי
רביעי וחמישי 09:00-09:50
נ"ז: 1

תנועה – פעולה

מרצה: שלי פלמון

הטקסטים התנועתיים , המוכרים לגופינו,  המוכנים להישלף, מקופלים בתוכם התשתיות הבסיסיות ביותר של ההתפתחות התנועתית שלנו.  איך למדנו ללכת איך למדנו לרצות ולגשת, להתקדם לעבר מושא הרצון.
השיעור מחפש לעורר את הקשב למה שמוטמע בגוף ומתקיים בו באופן יומיומי, אל מה שמוטמע כאפשרות שנשכחה ומתוך כך גם אל המקום אליו התנועה יכולה להמשיך ולהתרחב. את התהליך הזה מונחים התלמידים לקיים תוך שימת לב למקום, ליחסים השונים במרחב ולמשתנים נוספים.

תנועה – פעולה

מרצה: שלי פלמון

סמסטר: שנתי
ראשון 09:00-12:00
נ"ז: 3

תיאטרון חזיונות – ממשיכים

מרצה: עמית דרורי

הקורס יעסוק בפיתוח תהליכי יצירה וגיבוש שפה חזותית: בובה, אובייקט, עולם דימויים, עיצוב, טכניקה ושפה אסתטית. הקורס יבחן את הקשר בין המישורים האישיים לתרבותיים בתוך פיתוח של שפת אמצעים אישית וייחודית.
דרך תרגילים, בעבודה אישית ובדיון קבוצתי נחקור את הטרנספורמציות של תכנים דרך עולם דימויים. נעסוק בפיתוח תימטי, גיבוש שאלות מחקר, נבחן את המעבר מהמקורות האישיים של היצירה להקשרים אוניברסליים, וביטויים בשפת הפעולה, המיפוי הדרמטורגי, עולם דימויים ויזואלי, וניסוח של קוהרנטיות בעבודה עם ריבוי פרמטרים.

תיאטרון חזיונות – ממשיכים

מרצה: עמית דרורי

סמסטר: שנתי
חמישי 17:00-20:00
נ"ז: 3

תיאטרון בובות – מבוא

מרצה: עמית דרורי

קורס מבוא המגדיר את יסודות ההפעלה, הבימוי והמחשבה של תיאטרון הבובות. הקורס יבחן תכונות הפעלה וצורות הבעה הנובעות מטכניקות משתנות, ויתמקד בהגדרת כלי עבודה בסיסיים בתהליך עבודה. פיתוח רמת הקשב, הריכוז והמודעות במעבר הראשוני מהמפעיל לבובה דרך נשימה ומגע. בהמשך הקורס יעסוק בתרגילי בימוי שדרכם ננתח את המרכיבים של המדיום, הסיטואציות הנובעות מהמפגש בין מדיומים שונים בתיאטרון הבובות, ושכלול יכולת הדיון והניתוח הקבוצתית.

תיאטרון בובות – מבוא

מרצה: עמית דרורי

סמסטר: ב
שני 9:00-12:00
נ"ז: 3

תאורה למופע עכשווי

מרצה: עומר שיזף

המופע העכשווי דורש היערכות אחרת של האמצעים הבימתיים: הוא מחייב התייחסות מחודשת לעקרונות סצנוגרפים ובחינה של המתודולוגיות הקיימות. בשיעור נלמד להכיר את האור ככלי אמנותי וננסח טכניקה יישומית לעיצוב תאורה המבוססת על החלל הקונקרטי ועל מושג הסביבה. נעלה אפשרויות לעבודה עם תאורה בשלבים מוקדמים של תהליך אמנותי אשר מבססות יחסים אורגנים בינו ובין המרכיבים האחרים של העבודה. מתוך התנסות ועבודה נכיר את אמצעי האור העומדים לרשותנו, את המחשב ומערכת התאורה. נבחן כיצד להתייחס למהלך ולמנגנונים של תאורה במופע ונשכלל את היכולת לדבר עליהם.

תאורה למופע עכשווי

מרצה: עומר שיזף

סמסטר: שנתי
רביעי: 14:30-17:30
נ"ז: 3

רעש חומר שקט משך: מבוא לאמנות מבוססת סאונד

מרצה: תומר דמסקי

קורס החוקר את הסאונד כחומר גלם, כלי עבודה ושפה אמנותית. נלמד על הציר שבין מחשבה על הצליל כמעצב חלל וזמן לבין פרקטיקות של אמנות סאונד ומפגשה עם הדימוי והבמה. נדלג בין תאוריות מדעיות-פילוסופיות-אמנותיות, פיתוח סקרנות סונורית והאזנה מיומנת, היכרות עם יצירות רב מדיומליות שהסאונד משחק בהן תפקיד, למידה טכנית של מיסתרי הכבל וסודות ליטוף הכפתורים, תרגילים פרפורמטיביים וניסויים בסאונד וחלל. נכיר יוצרים, טכניקות ומכשור ששינו את האופן שבו אנחנו תופסים וחווים סאונד ונתנסה ביצירה מבוססת סאונד.

רעש חומר שקט משך: מבוא לאמנות מבוססת סאונד

מרצה: תומר דמסקי

סמסטר: שנתי
שלישי 12:00 - 9:00
נ"ז: 3

רישום

מרצה: אלכס קרמר

קורס מעשי בו יעסוק התלמיד בשפת הרישום והציור.
העבודה בשיעורים תתבסס על רישום מתוך התבוננות, כמו כן התלמידים יתנסו בשפת הרישום המופשט. במקביל ללמידת כללים אוניברסאליים של הצורה בדו-מימד, יושם דגש על התפתחותו האישית של התלמיד.
נושאי מסגרת העבודה: דמות-דיוקן, דמות בחלל, מודל ערום, נוף וכו'.
טכניקות: פחם, עפרונות, גירי פסטל, דיו, צבעי מים, טמפרה וטכניקות ניסיוניות.
התלמידים יציגו את עבודותיהם במסגרת הלימודית בחללי בית הספר.

רישום

מרצה: אלכס קרמר

סמסטר: שנתי
שלישי 16:00-19:00
נ"ז: 3

רב-שיח: ״בשם מה?״ 4 שאלות על הפעולה היוצרת

מרצה: מנחם גולדנברג

פרדוקס הפעולה היוצרת: האמנות כנקודת-מבט/ביטוי אישי/ת (יצירתיות) השתלטה על המציאות, ובמציאות שבה כל אחד הוא אמן (אישי) וכל דבר הוא אמנות (פרטי) ׳העולם המשותף׳ נעלם. נמצא שאמנות שממהותה פועלת לטובת המציאות והאחר מובילה לביטולה שלה.
בשיעור נבקש לדון בארבע סוגיות יסוד סביב טקסטים שונים המתייחסים לבעייתיות׳ של הפעולה היוצרת באופן כללי ובמיוחד בהקשר העכשווי.
1)     תמונת מצב - העידן האסתטי (בנימין, ניסיון ודלות; ברונו לאטור - מעולם לא היינו מודרניים)
2)     על תפקיד האמנות - להיות בן-אדם, להיות בן-הזמן, להיות-פוליטי
(מניפסט הריאליזם של קורבה; קאנט, ביקורת כח השיפוט)
3)     על תוצר האמנות - חיקוי, אדישות, תיאטרליות, אוטונומיה
(שלינג, שיטת האידיאליזם הטרנסצנדנטלי; Graham Harman, Object and Art)
4) פעולה מעבר לאנושי: על המוזר ומעורר האימה.  (Graham Harman, On the Horror of Phenomenology; Iain Hamilton Grant, Being and Slime: The Mathematics of Protoplasm in Lorenz Oken’s ‘Physio-Philosophy’)

רב-שיח: ״בשם מה?״ 4 שאלות על הפעולה היוצרת

מרצה: מנחם גולדנברג

סמסטר: שנתי
ראשון 10:30-12:00
נ"ז: 1.5

קול מתקדמים

מרצה: רות וידר מגן

עבודה קבוצתית בהמשך ובהתאם לנעשה בשנה הקודמת בשיעור קול מתחילים.

קול מתקדמים

מרצה: רות וידר מגן

סמסטר: א
שני: 13:00-15:30
נ"ז: 2

קול מתחילים

מרצה: רות וידר מגן

כיצד הקול יוצר שפת במה באמצעות  שיר טקסט ומרחב.
לימוד עקרונות הבסיס של פיתוח הקול . הגוף הפיזי ככלי בעל תדר והיכולת להיות ער לתדרים קוליים בגוף. העשרה והרחבה של ההתאמה בין הגוף והתדרים הקוליים שלו. פיתוח מודעות למבנה הגוף כתומך בקול.
הכרות עם תופעת הד ותהודה. גוף ומרחב, כיצד הקול חי וחש את החלל, הקול כמפסל חלל.
הקשר בין הקול לעולם של התחושות, הרגש והדימוי.
הרחבת הטווח של ביטוי הקול.
העמקת הקשר בין הקשבה וקול. הקול והמבצע . השפה כהגדרת חלל, למידת השפה כתדרים חיים הנעים בגוף ובמרחב.
לימוד דרך ג'יבריש . הטקסט כחוויה קולית בימתית . יצירה באמצעות שיר.

קול מתחילים

מרצה: רות וידר מגן

סמסטר: א
רביעי: 10:30-13:00
נ"ז: 2.5

צילום סטילס – הפריים כאמצעי ביטוי

מרצה: עמית מן

במסגרת הקורס נכיר לעומק את המצלמה ואת האפשרויות להתבטא דרכה ודרך ז'אנר הצילום.
הקורס יכלול עבודה מעשית וניתוחה.
הכרות מעמיקה עם הז'אנר דרך עבודות של יוצרים וצלמים בסטילס ובקולנוע, מפגשי אמן ויציאה לתערוכות ובתי הדפס. מטרת הקורס להקנות כלי נוסף לביטוי.

צילום סטילס – הפריים כאמצעי ביטוי

מרצה: עמית מן

סמסטר: שנתי
חמישי 13:30-16:00
נ"ז: 2

פרפורמנס: היסטוריה ותיאוריה

מרצה: עתליה ישראלי- נבו

במחצית השנייה של המאה ה-20 התרחש "מפנה פרפורמטיבי" באמנות ובחשיבה אודותיה. במרכזו הופעתו של המופע כאירוע אמנות בפני עצמו, שבו היבטי הביצוע הם העיקר האמנותי ומושא ההתייחסות המרכזי, תוך טשטוש גבולות מדיומליים, כמו גם הגבול בין האמנות והחיים, המופיע והצופה. בשיעור נדון בהיבטים רעיוניים ומעשיים - תרבותיים, כלכליים, פוליטיים ופילוסופיים - אשר מעצבים את פניה של תופעה זו באמצעות קריאה בטקסטים וכן באמצעות היכרות עם יצירותיהם של אמני מופע בולטים. במהלך השנה יתבקשו התלמידים להגיש מטלות עיוניות ומעשיות בנושאים שבהם נעסוק. הגשת המטלות ונוכחות רציפה בשיעור הן תנאי להשלמת החובות בקורס

פרפורמנס: היסטוריה ותיאוריה

מרצה: עתליה ישראלי- נבו

סמסטר: שנתי
חמישי 10:00-11:30
נ"ז: 1.5

אומנות פלסטית-קורס מעשי שנה א'

מרצה: שגית מזמר

רישום, טקסט, והרחבה של רישום אל פעולות שחורגות מהרישום, אל אוביקטים וחומרים שונים. 

נעבוד על הרחבה של דימויים, עבודה תוך כדי שוטטות, ובהמשך התנסות בבניה של מיצבים מורכבים יותר, מיצבי רישום, מיצבי וידאו מיצבים דוקומנטריים, ועוד.

השעור מורכב ממטלות שבועיות, הרצאות והגשות בפורמט קבוצתי. 

אומנות פלסטית-קורס מעשי שנה א'

מרצה: שגית מזמר

סמסטר: שנתי
ראשון 19:00 - 16:00
נ"ז: 3

פילוסופיה למתקדמים: מקורות המחשבה

מרצה: מנחם גולדנברג

דלז אמר שהפילוסופיה מתחילה בצעקה. לפעמים זו צעקה שקטה, קטנה. כמו לדוגמה הצעקה (שצעק לייבניץ): ״למה יש משהו במקום כלום?״. ומהפיות הפעורים שכמו מבקשים לשאוב את מלוא העולם פנימה, נפלטים ומתגבשים מושגים ושיטות. בשיעור ננסה להקשיב לכמה מאותן צעקות, ולאסוף כמה מושגים על מקורות המחשבה (היוצרת), וכנראה לצעוק קצת אחד על השני.

מהי פילוסופיה? על מחשבה, אהבה וחברות.
מעבר-לניסיון (מטאפיזיקה) - אפלטון: משל הקו המחולק; אריסטו, אתיקה.
נוכחות וייצוג - היידיגר, עידן תמונת העולם.
׳מדעי האדם׳ (פסיכולוגיה): תודעה ונפש - יום, מסכת טבע האדם.
יחסי המחשבה והמציאות: אידיאליזם טראנסצנדנטלי - קאנט, ביקורת התבונה הטהורה.
קיום וממשות (אסתטיקה-פנומנולוגיה-אקזיסטנציאליזם) - קאנט, ביקורת כח השיפוט.

פילוסופיה למתקדמים: מקורות המחשבה

מרצה: מנחם גולדנברג

סמסטר: שנתי
ראשון: 14:30 - 12:30
נ"ז: 2

סרט קצר

מרצה: איתן בוגנים

מטרת הקורס:
קורס הווידאו למתקדמים מבוסס על שורה של ניסיונות תיאורטיים ותרגילים מעשים הבאים לבחון את הפער והמתח שבין הווידאו ארט לקולנוע.
לכל אורך הקורס עומדים שני צירים מקבילים החותרים באופן דיאלקטי אחד מול השני: רכישת מיומנות של צופה בעל ידע והבחנה, ויצירת עבודות וידאו כאמן וכאינדיבידואל, ולנגד, הבנה לעומק ויכולת לשחזר מחדש את הזיקות הרגשיות והאינטואיטיביות העומדות בבסיס הפעולה האמנותית.

נושאי הקורס:
הקורס מחולק לסדרות של 4-3 שיעורים בהם יעלו לדיון תיאורטי שני קצוות הנוגעות לשפת הדימוי הנע. נצפה בדוגמאות, נתנסה באקטים מעשים בזמן אמת, ננסה להפריך את הדעות הקדומות ונשתדל להבין את החשיבות שבשטח האפור-הגדול שבין שתי הקצוות הנוגעות למבנה, לתפיסה וכשליה של השפה.

הרצאות במסגרת הקורס:
1   "הווידאו כאקט תרפויטי - מטפיזי” – וידאו שימושי: מבחני אישיות, ניסויים, מפגשים טיפוליים ועוד.
2 "מאבק, מהפכה וטיפשות" – הווידאו ארט כפרקטיקה רדיקלית באמנות העכשווית.
3 "האמן והאמנות כדמויות רפלקסיביות” - בין הרפלקסיבי לאשליית.
4  "אהבה, תשוקה והבלתי אפשרי" – על נרקיסיזם, אידיאליזציה ואינדיבידואליזם.
5 ״ווייס אובר״ - על המנגנון הריאליסטי של העולם המערבי.
מטלות הקורס:
4 תרגילים + תרגיל סופי מסכם.
הרכב ציון:
60%  תרגילים
20%  פרויקט מסכם
20%  נוכחות + השתתפות
רשימה ביבליוגרפית:
סרן קירקגור, חיל ורעדה, מאגנס (2000)
ז'וליה קריסטבה, סיפורי אהבה, הוצאת הקיבוץ המאוחד (2006)
פרננדו פסואה, ספר האי נחת, הוצאת בבל, (2007)
רוברט מקי,  סיפור, הוצאת גורדון (2005)
יגאל בורשטיין, מבטי קרבה, הוצאת מגנאס (2009)
ארווין יאלום, טיפול קבוצתי, הוצאת כנרת (2006)

סרט קצר

מרצה: איתן בוגנים

סמסטר: שנתי
ראשון 16:00-19:00
נ"ז: 3

משחק כיתת המשך

מרצה: חיים אברמסקי

שעור שמפתח את הנושאים שהתעסקנו בהם בשנה א', מתוך רצון להעמיק ולשכלל את עבודת השחקן. אימון בטכניקות להבעה רגשית, בהבנת טקסים, ובהתייחסות לסוגים שונים של פעולות, ועבודה על דמויות.
כיתת ההמשך תכלול עבודה על טקסטים וגם תרגילים של משחק מול מצלמה. המצלמה, בשונה מהבמה, דורשת סוג ריכוז אחר של משחק- מינימליסטי, פנימי. השיעור ברובו יתמקד במשחק בימתי, כאשר התרגילים המצולמים יספקו הצצה לסוג מעט שונה של משחק, ברובד שאולי אינו מתקיים על הבמה, ובצורה שתבחן את ההבדל בין משחק בימתי למשחק מול מצלמה.

משחק כיתת המשך

מרצה: חיים אברמסקי

סמסטר: שנתי
חמישי 13:30-17:30
נ"ז: 3

משחק

מרצה: חיים אברמסקי

שיעור משחק המציע טכניקות אימפרוביזציה להעשרת יכולת ההבעה הפיזית והרגשית של השחקן. הקורס מתמקד בשלושה היבטים. האחד- בדיקת דינאמיקה בין פרטנרים על הבמה. עבודה על הקשבה, יוזמה ותגובה בזמן אמת ליצירת יחסים ומתח דרמתי. השני- העמקת העולם הפנימי של השחקן. תרגילים למציאת מגוון יכולות הבעה אישית ולחיפוש צדדים שונים אצל השחקן. השלישי- בדיקת נושא החלל כמרכיב בעבודת החלל. כיצד מושפע השחקן מהחלל וכיצד יכול השחקן לנצל אותו כדי לחדד את המשחק והנוכחות על הבמה. דרך ההיבטים הללו נתעמק במונחי יסוד של פעולה, רגש ורצון, תוך ניסיון לייצר יכולות הבעה ספונטניות ואינדיבידואליות.

משחק

מרצה: חיים אברמסקי

סמסטר: שנתי
חמישי 10:00-13:00
נ"ז: 3

מרחבים כוראוגרפים

מרצה: מאי זרחי

מהי יצירתיות פיזית שלא קשורה בטכניקה מחולית כזו או אחרת? איך נפתח מודעות לאינטליגנציה התנועתית שלנו? דרך שאלות אלו נעבוד ונתבונן באלו כלי עבודה רלוונטיים מופיעים לכל אחד ואחת ביחס לעבודתם/ן האישית. נתעסק באיך לגשת ליצירה, באופני עבודה אפשריים ובמה יכול להיות מרחב כוריאוגרפי רלוונטי עבור כל אחד/ת. הקורס משלב פרקטיס פיזי המבוסס על אימפרוביזציות מסוגים שונים לצד צפייה, שיחה ותרגילים להכנה.

מרחבים כוראוגרפים

מרצה: מאי זרחי

סמסטר: שנתי
רביעי 16:30 - 13:30
נ"ז: 3

מסעות לסביבה מיידית

מרצה: לאה מאואס

סמינר עם קבוצת סלה-מנקה, אמנים ומרצים אורחים.
במסגרת הסמינר אנו נעסוק בהכרות עם אמנים, קבוצות ודמויות העוסקות בפיתוח של פרויקטים אמנותיים מחוץ למרחבים המקובלים לתצוגת אמנות.
נצא למרחב הציבורי, נתערב בו, נפעל בו, ננסה למתוח את הגבולות של עצמנו, של בית הספר ושל התחום בו אנו עוסקים.
במקביל נקרא טקסטים,  נפגוש אמנים ודמויות שיאירו באור אחר את הנושאים בהם נעסוק בקורס, וננסה לאתגר את עצמנו תוך התייחסות בתרגילים השונים למציאות החברתית, הפוליטית, הכלכלית או המרחבית בה התרגילים מתקיימים. זהו מסע בעיר בה אנו חיים ופועלים כרגע.

מסעות לסביבה מיידית

מרצה: לאה מאואס

סמסטר: שנתי
שלישי 15:30-12:30
נ"ז: 3

מודרניות ,מודרניזם ואמנות עכשווית

מרצה: ציפי ויצמן

במהלך הקורס נבחן את המרקמים האידאולוגיים והאסתטיים של ה"עידן המודרני" ואת מאפייניו של המודרניזם. הוא יתמקד  בזרמים וסגנונות שנתגבשו על ציר המתח בין עוצמת הניראות לבין השאיפה אל הנשגב, תוך התייחסות אל האוונגרד והפוסטמודרניסטים במאה העשרים.

מודרניות ,מודרניזם ואמנות עכשווית

מרצה: ציפי ויצמן

סמסטר: שנתי
בסמסטר א': רביעי 14:00-16:00 בסמסטר ב': שלישי 11:00-13:00
נ"ז: 2

לקראת פינאלה

מרצה: גיא גוטמן

מפגש שבועי בו נכיר לעומק את תהליכי העבודה האישיים של כל תלמיד ואת תהליכי העבודה הבין אישיים שיאפשרו את קיומה של הפינאלה כאירוע מסכם של תהליך הלמידה בביה"ס.
במפגשים יתארחו מידי פעם מורים ואורחים לפרזנטציות שונות להעמקת השיח.

לקראת פינאלה

מרצה: גיא גוטמן

סמסטר: שנתי
ראשון 16:30 - 13:30
נ"ז: 2

כתיבה

מרצה: יונתן לוי

מטרת הקורס: הקניית מיומנויות כתיבה; פיתוח היכולת להבין טקסט על רבדיו השונים; פיתוח כלים לכתיבה לתיאטרון; תרגול כתיבה מסוגים שונים.
הנאמר מול הלא-נאמר
טקסט ומקצב
הכוח המטאפיסי של הפונטיקה
טקסט כפעולה
המילה המאגית
שירה אפית
שיר לירית
דמות ודיבור
כתיבת דרמה

כתיבה

מרצה: יונתן לוי

סמסטר: שנתי
שלישי 19:00 - 16:00
נ"ז: 3

כיתת קול ומקהלה

מרצה: מירב בן דוד

הקורס יכלול עבודה קולית, יחידנית וקבוצתית, בכמה מישורים:
תרגול ייחודי עפ"י הדרך לגילוי הקול, קשב ומודעות לצליל.
העמקה לתוך סגנונות שירה ממסורות, שפות והפקות קול שונות.
אלתור בקול ובתנועה ועבודה על רפרטואר באינטרפרטציות שונות בשירה יחידנית
ובתוך עבודת המקהלה.

כיתת קול ומקהלה

מרצה: מירב בן דוד

סמסטר: שנתי
שני 19:30 - 16:30
נ"ז: 2

מסלולים: על מקום ומופעי מסע

מרצה: ד"ר דפנה בן-שאול

סדנה מופע מסע (journey performance) הוא מושג שמתאר מבע של תנועה גופנית במרחב, שמתארגן במסלול כלשהו, ומערב צורות פעולה ותהפוכות של תודעה. בסדנת השיח והפעולה נתעניין במיוחד בהיבטים הביצועיים, המרחביים והרעיוניים של מופעי מסע תלויי-מקום, שנוצרים במסגרת פרפורמטיבית אמנותית. מופעי מסע אמנותיים מתמקמים בטווח הרחב בין תנועה יומיומית ופונקציונלית, ביטויים תרבותיים כמו צליינות ותהלוכה, הגירה, נוודות, טיולים, שוטטות ואקטיביזם. תוך עיסוק בביטויים שונים, נשאל איך מגיב מופע המסע לסביבה האורבאנית ולגבולות הקשורים בה; מה הסיפור – כמו זה ההיסטורי, החברתי או הגיאופוליטי – שמספר המסע על המקום; ובאיזה אופן גלום במופע הכוח לשנות את תפיסת המקום. המסלול ייווצר בין חללים, טקסטים, שיחות ומעשים, וכנראה יכלול גם את יציאת המשלחת לתגליות במזרח הקרוב.

מסלולים: על מקום ומופעי מסע

מרצה: ד"ר דפנה בן-שאול

סמסטר: א
12 באוקטובר 2020 יום שני 10:00-18:00 בבית הספר 13 באוקטובר 2020 יום שלישי 12:00-21:00 בבית הספר
נ"ז: 1.5

התזמורת החזותית

מרצה: גיא שרף

אחת לשבוע ניפגש, נאלתר, נקשיב, נצלול אל הצלילים, נפתח מרחב בזמן שבו נוכל להדהד, לחקור, לנסות, לטעות, למצוא ולאבד. נחקור את האלתור כהתחלה של יצירה, כמקום שממנו יכולים לצוף רעיונות, שבו נוכל להפתיע את עצמנו ולפנות מקום ללא נודע. נלמד קטעים ונעבד אותם ביחד. נתנסה בגישות שונות ליצירה מוזיקלית אינטואיטיבית ותרגילים שיפתחו לנו כיווני עבודה עם צליל ועם אנסמבל. השיעור פתוח לתלמידים מכל השנים שמנגנים, שרים, או נוגעים במוסיקה ובסאונד בצורה זו או אחרת ומעוניינים לנגן וליצור ביחד.

התזמורת החזותית

מרצה: גיא שרף

סמסטר: שנתי
ראשון 20:00 - 17:00
נ"ז: 2

הסרט כחומר- חשיבה קולנועית ויסודות העריכה

מרצה: אופק שמר

בקורס נלמד להכיר ולעבוד עם החומרים מהם עשוי סרט. נשחק ונתנסה בגישות ובטכניקות שונות כדי להגיע לרצפים בעלי משמעות. נצפה בדוגמאות מהקולנוע לסוגיו השונים, נצלם ונקליט חומרי גלם משלנו ונשתמש גם בחומרי גלם קיימים (הרי העולם מלא בהם, לא חראם?) תוכנת פרימייר אותה נלמד, תשמש לנו מעבדה לחקר האפשרויות האין סופיות של המדיום המוקרן.

במהלך הקורס נחווה איך תהליך העריכה יכול להפתיע אותנו ולשמש אותנו למציאת רעיונות חדשים.

הסרט כחומר- חשיבה קולנועית ויסודות העריכה

מרצה: אופק שמר

סמסטר: שנתי
רביעי 14:00 - 11:00
נ"ז: 3

הסטודיו הפיזי

מרצה: מאיה לוי

הקורס יאפשר עבודת סטודיו מעמיקה לאנשים הרוצים לצלול לתוך הקשרים שבין הפיזיות לתודעה. זו תהיה עבודת גוף המתייחסת לתהליכי יצירה וביצוע.
במהלך הסמסטר השני המפגשים יפתחו להגשה של עבודות אישיות ומפגש סטודיו סביבן.
רשאים לקחת את הקורס רק סטודנטים שלמדו קורס בסיס עם מאיה.

הסטודיו הפיזי

מרצה: מאיה לוי

סמסטר: שנתי
פעם בשבועיים יום חמישי: 10:00-13:00 סה"כ 8 מפגשים
נ"ז: 1.5

המופע המודרני

מרצה: ניר שאולוף

בשיעור נדון במגמות הסגנוניות המרכזיות באמנות המופע מסוף המאה התשע-עשרה ועד לימינו, התייחסות להקשרן ההיסטורי-תרבותי. בין היתר, נעמוד על כמה מהשאלות המרכזיות המעסיקות את אמנות המופע במימד הרעיוני והמעשי, בעידן המודרני והפוסט-מודרני. במהלך השנה יתבקשו התלמידים להגיש מטלות עיוניות ומעשיות בנושאים שבהם נעסוק. הגשת המטלות ונוכחות רציפה בשיעור הן תנאי להשלמת החובות בקורס.

המופע המודרני

מרצה: ניר שאולוף

סמסטר: שנתי
שלישי 18:30 - 16:30
נ"ז: 1.5

דרכי ייצוג ואופני קריאה

מרצה: ציפי ויצמן

ייצוגה של הדמות האנושית יהווה מפתח להבנת התחביר החזותי  בהקשריו התרבותיים, הרעיוניים והצורניים. מתוך העמידה על השניות הבסיסית באמנות החזותית בין  הכרה לראייה, נבחן את אופני הראייה בתולדות האמנות כהתבוננות מאורגנת שהינה חלק  מהשקפת עולם  כללית ומכשיר לעיצוב תודעה. לאורך הקורס נתמקד, בין השאר, בגוף, טקסט וחלל באמנות העולם המיתופאי והעולם הקלאסי בגלגוליהם של מוטיבים ונושאים קלאסיים לתוך העולם הנוצרי עד הבארוק תוך התייחסות להקשרים עכשוויים.

דרכי ייצוג ואופני קריאה

מרצה: ציפי ויצמן

סמסטר: שנתי
שלישי 12:00 - 10:00
נ"ז: 2

גופים במרחב ובזמן: מבוא עיוני לתנועה עכשווית במחול

מרצה: ד"ר עידית סוסליק

הגוף הרוקד במחול בן-זמננו הוא עכשווי בצורתו, באיכויותיו ובתנועתו. בקורס זה נבחן את מאפייניה של עכשוויות זו, ונראה כיצד התגבשה מתוך תהליכי הבחינה, הפירוק והגיבוש מחדש של שפת המחול מהמחצית השנייה של המאה העשרים ועד ימינו. קורס זה יישען על פרקטיקות הניתוח ועולם המושגים שנלמדו בקורס המבוא, וימשיך את המהלך הכרונולוגי שהוצג בו. במסגרתו נדון במודלים גופניים שהתהוו לאורך המחצית השנייה של המאה העשרים: הגוף הבלטי (בלט מופשט וניאו-קלאסי), הגוף הרגיל/היומיומי (מחול פוסט-מודרני), הגוף האנטי-אסתטי (תיאטרון-המחול של פינה באוש) ו-גוף, ללא שמות תואר נלווים (מחול עכשווי ומחול קונספטואלי). גם בקורס זה נתמקד במספר נושאי ציר המבוססים על תיאוריות, מושגים ותהליכים עכשוויים שנידונים בלימודי מחול, תיאטרון תרבות ומגדר. בין הנושאים: רב-לשוניות גופנית וגמישות כוריאוגרפית; דרמטורגיה של מחול; קוויריזציה ותיאטרליזציה של השפה המחולית; פוליטיקה של הגוף ו-'אחרות' (otherness); שינויי פרדיגמות כוריאוגרפיות ועוד.

גופים במרחב ובזמן: מבוא עיוני לתנועה עכשווית במחול

מרצה: ד"ר עידית סוסליק

סמסטר: א
רביעי 16:30 - 13:30
נ"ז: 2

במה

מרצה: יונתן לוי

מטרת הקורס: העמקת ההבנה של יסודות המעשה הבימתי חלל (ממשי; מדומיין)
זמן (זמן עלילה – הווה ביצועי – נצח אידאי)
פעולה (פעולה בימתית; פעולה טקסית)
במה (יחסי קהל-שחקן; הבמה כמקדש; כתא אבולוציוני)
כוונה (המבצע כתחנת ממסר עבור הקהל)
מבצע (שחקן; דמות; שאמאן; שגריר)
טקסט (בדגש על טקסט כפעולה בימתית)
דרמה (ואפשרויות תרגומה לשפה בימתית)
החוויה הרב-חושית (על תיאטרון סינסטתי)
תפקידי התיאטרון (זיכוך נפשי / תיקון חברתי / זיקה מטאפיסית)

במה

מרצה: יונתן לוי

סמסטר: שנתי
שלישי 15:30 - 12:30
נ"ז: 3

בימוי פרפורמנס מעשי

מרצה: אייל וייזר

במהלך השנה נחקור באופן מעשי תבניות פרפורמנס שונות, נשים דגש על בחינת הארכיטקטורה של המופע והיסודות המאפשרים לפרפורמר לנוע ביציבות בתוך היצירה. נחקור את אפקט הפעולה הבימתית והקשר שמתקיים בינה לבין הקהל דרך בחינה של פרקטיקות בימוי שונות, נעסוק בתרגום מרכיבים מופשטים לדימויים קונקרטיים ונתרגל פרקטיקות עבודה עם צוות פרפורמרים.

בימוי פרפורמנס מעשי

מרצה: אייל וייזר

סמסטר: שנתי
שלישי 12:00 - 9:00
נ"ז: 3

בימוי עכשווי

מרצה: נאווה פרנקל

במהלך הקורס ננסה לברר מהו טווח הפעולה הקיים באירועים תיאטרוניים שאינם דרמטיים: מהו טווח הפעולה של הפרפורמר ושל הצופה, ומהם טווחיה של הפעולה הבימתית.
נקרא טקסטים, נכיר מגוון אמנים, נצפה בעבודות ובעיקר נתנסה בפרקטיקות שונות להבנייתו של אירוע תיאטרוני שלא מתוך מחזה.
נעשה זאת דרך ההיכרות עם האופנים השונים שבהם פרפורמנס, על הגדרתו הנזילה, החומקת מיציבות מושגית, מחלחל לאמנויות שונות במאה ה-20 ומשנה אותן.
נתמקד בתיאטרון, אך נביט גם על מחול, מוסיקה, קולנוע, אמנות פלסטית וספרות, כמו גם על תיאוריות שונות, וננסה להבין את הרלוונטיות שלהם ליצירת מופע בימינו.

בימוי עכשווי

מרצה: נאווה פרנקל

סמסטר: שנתי
ראשון 12:00 - 9:00
נ"ז: 3

אומנות עכשווית ומבט לאחור

מרצה: ציפי ויצמן

הקורס יתמקד במהלכי האמנות מסוף המאה העשרים, תערוכות
בולטות ואירועי אמנות עכשוויים. בחירת האמנים, העבודות וכיו"ב
תענה לשאלות ותהיות הסטודנטים, צירו ינוע בין רפרטים של
הסטודנטים, ופתיחת חלונות קישור לפרקים מתולדות האמנות.

אומנות עכשווית ומבט לאחור

מרצה: ציפי ויצמן

סמסטר: א
רביעי 10:00-13:00
נ"ז: 2.0