סדנת תאורה
מרצה: מרצים אורחיםרעשקט
מרצה: תומר דמסקי
סדנת מבוא לרגישות סונורית
בסדנה מרוכזת זו נחקור את הסאונד כחומר גלם, כלי עבודה ושפה אמנותית. נלמד על הציר שבין התאורטי - מחשבה על צליל כמעצב חלל וזמן - לבין המעשי - פרקטיקות של אמנות סאונד ומפגשה עם הדימוי והבמה. נדלג בין תאוריות מדעיות-פילוסופיות-אמנותיות, פיתוח סקרנות סונורית והאזנה מיומנת, היכרות עם יצירות רב-מדיומליות שהסאונד משחק בהן תפקיד, נבסס היכרות טכנית עם צליל מוגבר ונבצע תרגילים פרפורמטיביים וניסויים בחלל. נכיר יוצרים, טכניקות ומכשור ששינו את האופן שבו אנחנו תופסים וחווים סאונד. ננסה להבין סאונד גם דרך פריזמת הקול האנושי ונשתעשע בפירוק והרכבה של מנגנונים מקהלתיים וקוליים, נלמד ונבצע סקורים ממסורות שונות של מוסיקה מבוססת טקסט-טורה; ונבדוק כיצד הצליל ההקשבה הם כוח ממשמע ומשחרר המפעיל את החושים ופותח ערוץ אל התודעה.
ריקודים אמיצים
מרצה: אופיר יודלביץ
סדנה
במהלך שבוע מרוכז אחד אשתף פרקטיקות פיזיות- טכניות ויצירתיות- שמעניינות ומעסיקות אותי כיוצר וכפרפורמר. המשותף לפרקטיקות האלה הוא שהן דורשות סוגים שונים של אומץ, בין אם הוא פיזי, נפשי או רגשי. כיוצר, הברומטר הזה של אומץ מאפשר לי לשאול ולחפש בתוך כל תהליך יצירה איפה ואיך אני מסתכן, ודרך הזיהוי והמיקוד של הסיכון לשחק ולתרגל את התעוזה שנדרשת לפעולה היצירתית והפרפורמטיבית. תוך כדי השבוע ננסה להבין גם איך לשמור על הסטודיו כמקום שמאפשר גם צוות האמנותי שלנו להיות אמיצים ולשחק ובכך להביא מהכשרון שלהם לתוך התהליכים שלנו ולהעשיר כמה שיותר את היצירה. אולי נופיע גם בסוף עם איזה משהו.
ריקודים אמיצים
מרצה: אופיר יודלביץמשחק קופסא
מרצה: אסף אלקלעי
בקורס נלמד, נשתלם ונעבוד עם בניין בית הספר לתיאטרון חזותי החדש כשותף לעשייה. דרך פעולות אמנותיות נשתמש בפער בין המתכנן והפונקציה התכנונית לבין פעולות המשתמשים היום-יומיות. נבחן איך הבניין מגיב אל תכולתו ובאפשרות שלו לקיים סוגים שונים של יחסים, כמו: מגן, קליפה, מחסה, תצפית, במה, במות, בגד, מסתור, חוק, מורה, כיוון, קישוט ודגם ״שקוף״ להתרחשות. הסטודנטים יחשפו ליצירות וטקסטים ויתנסו בתרגילים שונים אשר ינבעו מתוך המבנה ודרכי הופעת יצירה בתוכו.
וידאו בחלל
מרצה: דור זליכה
סדנה
הקורס מיועד לחשיפה והתנסות במדיום הוידאו ושימושיו השונים ביצירת מיצבי אמנות ומופעים חיים. הקורס יתמקד בכלים שפותחו במקור עבור עולמות העיצוב והבמה ובהתאמתם לשימוש של אמנים בתהליכי יצירה במיצבים ובמיצגים חיים. הקורס יכלולל למידה של מיומנויות מתקדמות בתוכנות עריכת ונגינת וידאו וכן עבודה עם וידאו כאלמנט דינמי במופע חי. נלמד ונתנסה בטכניקה של מיפוי הקרנה (וידאו מאפינג), המאפשרת התאמה של תוכן דיגיטלי למצע הפיזי שעליו הוא מוקרן. יושם דגש מיוחד על היחסים בין וידאו לסאונד ועל מיומנויות צילום ועריכת תיעוד הצבה. הקורס ישלב בין חשיפה והתנסויות מעשיות, למידת כלים טכניים רלוונטיים, עבודה על פרויקט מסכם והצבתו במסגרת יום מרוכז.
הקורס מיועד לבוגרי קורס עריכת וידאו שמרגישים בנוח בסביבת העבודה של פרימייר או דה וינצי ריזולב. הקורס יכלול למידה והתנסות בתוכנת רזולום ארנה - יש להגיע עם מחשב נייד מתאים לעבודה בתוכנה.
וידאו בחלל
מרצה: דור זליכההגשמה טכנית
מרצה: עודד רימון
יצירת בעיות ופתרונן
סדנה
בקורס זה נקיים במשך שבועיים סדנה אינטנסיבית ובה נפגש עם החלומות היצירתיים שלנו בתהליך הפיכתם למציאות חומרית. נתחיל בניסוח דימוי פואטי ונפעל לקיומו החומרי בעולם. ננסה להתקרב ככל האפשר לאינסוף אפשרויות המימוש ונתעמת עם מגבלות טכניות. נפתור או נעקוף את המגבלות כדי ללמוד כיצד הן מגדירות את הדרך שבה דברים בנויים. קורס זה יישא צורה של עבודה פיזית ומאמצים קולקטיביים וירכז
את תהליך היצירה בחומרים ובטכניקות. נפעל כדי שהתוכן ידבר דרך התהליך ודרך היחס לחומר ולטכניקה. נעשה זאת תוך כדי למידה של קונסטרוקציות, כלים, חומרים ובעיות המערבות את כוח המשיכה. תוך כדי כך, ניתן את דעתנו לעמל ולעשייה כפרפורמנס בפני עצמו.
הגשמה טכנית
מרצה: עודד רימוןבימוי עכשיו
מרצה: אריאל אפרים אשבל
סדנה
הסדנה תוקדש להתבוננות ביקורתית על תפקיד הבמאי/ת בתיאטרון פוסט-דרמטי עכשווי. היא תנוע דרך תיאוריה ופרקסיס: ננהל דיונים, נקרא טקסטים, נראה וידיואים, נקשיב למוזיקה, נאלתר, ונלמד למצוא את דרכנו אל התפקיד המורכב הזה. מילון הפרקטיקות שנשתמש בו - ציטוט, גניבה, שאילה, הומאז’, רפרור, גרסת כיסוי - קשור לרעיון של ניווט, שוטטות וקונטסקט יותר משהוא מצביע על “יצירה” במובן ההבעתי או פרסונלי. נלמד ביחד איך להתחיל את הסיטואציה הפרפורמטיבית מנקודות פתיחה בלתי צפויות, ונתרגל לחדד את החושים כדי להשיג רגישות גבוהה לדינמיקות של מגרש המשחקים התיאטרלי. נלמד טכניקות שונות של איסוף וארגון חומרים, נבנה ארכיונים ונתרגם אותם לקומפוזיציות שונות ומשונות, לפי לוגיקות שונות ומשונות אפילו יותר. בשבועיים של הסדנה נעבור דרך אלתור משותף ודרכו ננסח את הפרמטרים דרכם נמשיך לעבוד לקראת עבודה בימויית פרטנית. לאורך הסדנה כל הסטודנטיות והסטודנטים יתנסו בעצמם בקמפוז ויתחילו למצוא את שפת הבמה שלהן/ם.
בימוי עכשיו
מרצה: אריאל אפרים אשבלתיאטרון במרחב העירוני
מרצה: יונתן לוי
בקורס הזה נסייר בשכונות סביב בית הספר, נפגוש אנשים ומקומות, נתרגל חשיבה אמנותית במרחב החי ונגיש בסוף יצירה קטנה שלא קורית בבית הספר.
תיאטרון במרחב העירוני
מרצה: יונתן לויתבונת הגוף
מרצה: מיכל הרדה
בקורס נחדש ונחזק את הקשר שיש לנו עם גופנו.נרתום את תשומת הלב להתבוננות בגוף, בנשימה. נקדיש זמן להכיר בתחושות ובמידע שהגוף מציף, נכיר בנטיות ובכיוונים שלנו ונלמד לחמול, לאזן ולהרחיב את מנעד תנועתנו. נרפה מתחים מיותרים ונלמד כיצד לעורר את הגוף לנוע ממקום בריא ומיטיב עם עצמנו. נאזן בין ימין לשמאל, נצמח למעלה ולמטה, נלמד כיצד למצוא ולטפח שיווי משקל, מרכז חזק וגמישות. נעמיק בתרגילים הלקוחים מעולמות התנועה, היוגה, המחול והטיפול. נעבוד על הקשר שלנו לחלל, לאדמה ולשמיים, נכין את הגוף ככלי עבודה יקר ונגלה דרכים להשתמש בו בחוכמה.
שריר העיצוב
מרצה: ערן שני
סדנה ללימוד אופנה, תפירה ומחשבה עיצובית.
בסדנא נתרגל שפת יצירה אישית מתוך איסוף רעיונות בחומרים רכים, ויצירת קולאז׳ של דימויים. משבוע לשבוע יתבקשו הסטודנטים למלא יומנים, בדימויים וברעיונות בעזרתם נפתח את שריר העיצוב. נמקד את ההתבוננות ונציע מגוון של נקודות מוצא למחשבה עיצובית. תוך שילוב ידע ממקצועות עולם האופנה: תפירה במכונה וביד, בניית וקריאת גיזרה לבגד, הבנה בסיסית בטקסטיל ובחירת בדים, ופיתוח דיטיילים פונקציונליים, נחבר רעיונות ויזואליים לרעיונות בימתיים ונתנסה בעיצוב מתוך גישות שונות. נפתח את היכולת לקרוא, להרגיש ולדבר על ביגוד ואביזרים וליצור שפה ויזואלית ליצירה ולמופע.
פתאום
מרצה: כנרת חיה מקס
כשפתאום קורה הוא כבר חולף - תאונה, תובנה, המראה, שבריר שנייה. כשפתאום מופיע הדברים נוטים להתארגן מחדש סביבו. האופי הבלתי צפוי שלו מושך, מכייל ומחווט אותנו מחדש. בכל יצירה קיים רגע כזה שאנחנו לא נוהגים לדבר עליו, רגע שבו קורה דבר שלישי, התפתחות מפתיעה שענתה על משאלת לב כמוסה. קודמים לפתאום, המקור והמקום. שני מסמכים, שני מבטים, האחד פנימי האחר חיצוני לשניהם אותם הבעלים ה"אני". לא ניתן ליצור רגעי פתאום, אבל ניתן לזמן אותם, לאפשר אותם באמצעות הנחת המצע שמהותו מפגש בין פנים לחוץ. בין המקור שהוא ה"אני", למקום שהוא המציאות העכשווית, המפגש הפיזי עם החוץ. פעולת המפגש בין שני השדות הללו היא שעשויה לחולל את הולדת רגעי הפתאום. במסגרת הקורס נצלול למושג וננסה להבין את מהותו, בין השאר באמצעות איסוף של רגעי השתנות מחיי היומיום ובאמצעות סדרה של תרגולים שמהותם להצליב בין המקור למקום.. לאורך הקורס נעסוק בכתיבה ותיעוד של המהלך הפנימי שלנו, מתוך נסיון ללכוד את הבלתי ניתן ללכידה.
פיסול תהליכי – פסל קבוצתי + אישי
מרצה: זוהר גוטסמן
במהלך הקורס נלמד לפסל בגריעה וכן בעזרת קונסטרוקציות. נעבור תהליך מהמודל אל יצירת פסל ציבורי והצבתו במרחב .
פעילות זו תעשה בקבוצה כאשר כל סטודנט/ית יפסל חלק מהפסל. בתום הפיסול נחבר את כלל החלקים שהגדלנו מהמודל ונעשה לו גימורים ולבסוף נציב את הפסל. במקביל בשיתוף הנחייה ותאום יכין כל סטודנט /ית חלק נוסף לפסל שיהווה הפרעה/תוספת/התעלקות/שינוי שיופיע על הפסל הקבוצתי בטווחי זמנים מתואמים כ"סבוטז'"/היבריד /אמירה אישית ביחס לפסל השלם. דרך הקורס נלמד באופן תהליכי פיסול וכן נחשוב על פרפורמטיביות של פיסול במרחב הציבורי ועל היחס בין האישי והציבורי ,פעולה ותגובה, פסל דומם מול השתנות במהלך הזמן.
פיסול מהתבוננות
מרצה: זוהר גוטסמן
במהלך הקורס נלמד לפסל מהתבוננות באמצעות הוספה בחימר. נלמד לנתח וליישם צורה בפיסול דרך מעבר מתבליט נמוך לתלת מימד היקפי. נעבוד ממודלים של פסלים עתיקים וכן מהתבוננות בגוף האדם ובאנטומיה. נלמד לבנות קונסטרוקציות ועליהן נבנה מסה ,וכן ניצור תבניות ונמיר את הפסלים לחומרים יציבים.
סאונד
מרצה: ליאור פינסקי
נעמיק בתפיסת הסאונד באופן יוצר וחוקר. נלמד טכנולוגיות שונות מעולם הסאונד, כלים שימושיים לעבודה, פרקטיקות ייחודיות ונלווה תהליכי יצירה אישיים מבוססי סאונד.
מחקר-דמיון למתקדמים
מרצה: הילה כהן-שניידרמן
בקורס מחקר ־דמיון למתקדמים נבחר נושא, מושג או אתר שתרצו לחקור לאורך השנה ושיזין את עבודת הפינאלה של כל אחד ואחת ממשתתפי הקורס. הנחת המוצא של הקורס היא שתהליך יצירה משמעותי מבקש מאיתנו להיות ניזונים מגופי ידע שונים המעשירים את העבודה, מחברים אותה לעולם, לרוח התקופה, למרחב ולזמן ומאפשרים לה להדהד בלבבות. תהליך מחקרי שכזה מניח שדווקא הפניית המבט אל החוץ היא שמאפשרת להניע באופן עמוק תהליכי עבודה פנימיים, וכי פעולת המחקר אינה רק תיאורטית אלא גם גופנית, חומרית ומעשית. הקורס יעבוד במודל של סמינריון בו כל אחד מהסטודנטים יבחרו את מושא המחקר בו יבקשו להתמקד, יצלולו לתוך תהליך מחקרי ויציגו את חומרי המחקר התיאורתי והפרקטי בפני שאר משתתפי הקורס, שיתפקדו כעדים ושותפים למחקר ולמחשבה.
מחוות עוברות משפה לפרפורמנס
מרצה: ד"ר פטריסיה אודונובן
מחוות הן תנועות קצרות ומתוזמנות שאנחנו מבצעים באמצעות גופנו, בעיקר עם הזרועות, הידיים והפנים תוך כדי דיבור. מטרת הקורס היא לחקור כיצד תנועות מסוג זה יכולות לשמש אותנו במיצג. הג'סטות נולדות באופן טבעי עם הדיבור עצמו בכדי להמחיש אותו. בשלב הבא נתרגל טכניקות הבאות להפריד בין המלל שבו הן אמורות לתמוך באופן טבעי לבין המשמעות הנסתרת של הטקסט המילולי. בשלב האחרון הנחשוף את הפוטנציאל ההבעתי של הג'סטות הנפרדות עתה מהמלל. ניקח את המחוות השונות, נכפיל, נגדיל, נקטין, נקפיא את המרכיבים הרגשיים והסמנטים כפי שנעשה בריקוד מודרני, בצילום או בציור. הסטודנטים יכינו עבודה עצמאית או קבוצתית בסיום הקורס. הקורס יכלול צפייה בסרטונים ובדיון. בעקבותיהם תינתן גם רשימה ביבליוגרפית.
מבוא לתיאטרון חזותי
מרצה: עמית דרורי
קורס מעשי שבו נלמד ונתרגל עקרונות יסודיים בפיתוח אמנותי, בימוי, עיצוב ומופע. בסמסטר הראשון נעבוד בדגש על מסורת תיאטרון הבובות ובסמסטר השני נעסוק בפירוק המדיום ותרגול חשיבה בינתחומית.
להזיע, לרקוד ודברים אחרים
מרצה: בשמת נוסן
נעבוד עם הגוף בתוך משכי זמן משתנים, ונתעקש לייצר יחד חוויה פיזית משמעותית. כל שיעור יציע תרגיל או סדרת תרגילים תנועתיים ביחס לאחד מהמושגים: מוסיקה, חלל, איכות תנועתית, מגע, ווליום, אינפורמציה, קול, עבודה עם החושים, טקסט ומנגנון. התרגילים יציעו התייחסות תנועתית ספציפית לכל אחד מהמושגים, ויתמקדו ביצירת קשר חוויתי עם כל מושג, מתוך שאיפה לעורר עוד נקודות מבט, הצעות תנועתיות והנאה.
להזיע, לרקוד ודברים אחרים
מרצה: בשמת נוסןהתא של הנזיר
מרצה: דוד למואן
בקורס זה נתבונן ונדמיין חללים, נגדיר דקדוק אישי של צורות, פרופורציות וחומרים. נתחיל עם הליכות בשטח פתוח, באיסוף וצבירת אלמנטים של זהות. ומשם נפרוס את האפשרויות כדי לצמצם, לדייק ולזקק מתוכם תמצית פנימית וחשופה עד להגעה אל הקובייה החשופה והמבודדת של הצריף הפילוסופי. אולי, בדרך רומנטית זו, נגיע להבנה שהדבר היחיד שקובע בסופו של דבר הוא לא מיומנות בנייה מיוחדת או ידע מרחבי, אלא יכולת להעז ולהתעמת עם תהליכים ורעשי העיכול שלהם. קורס זה יכלול מימד סאונד. הקורס ייערך באנגלית.
התא של הנזיר
מרצה: דוד למואןהביאס קורפוס
מרצה: גלעד רטמן
הרהורים והתנסויות באובייקט, סובייקט וחלל
הקורס יעסוק באיזורי הדמדומים שבין מיצב דומם ופעולה חיה. בין במה לבין חלל ובין חומר לרצון. במסגרת הקורס נקיים דיונים, נצפה בחומרים ויזואלים. מעט מהמושגים שישמשו אותנו יהיו: חומר אפל, חמלה, אורניזם, עצם זר, דיבוב. הסטודנטים יתבקשו להגיש תרגיל אחד מרכזי.
קול צורה ותוכן
מרצה: מיכל אופנהיים לנדאו
קורס זה יתמקד בעבודת מחקר קולית ככלי פרפורמטיבי ליצירה אישית בדגש על היחסים בין קול, זמן ומרחב.
עבודת המחקר הקולי תעמיק ותחשוף את גווניו הרבים של המדיום. בין השאר גוף הקול ככלי מוזיקלי אינסטרומנטלי, כלי מכוון תודעה, פיסול חומרי בחלל ועד לקול המבצע תוכן ונרטיב והיחסים ביניהם.
גילוי קול
מרצה: מיכל אופנהיים לנדאו
בקורס זה נתמקד בטכניקה ועבודה קולית, בקבוצה ואחד על אחת. הסמסטר הראשון יתמקד בהקניית כלים בסיסיים לתרגול קולי ב׳דרך לגילוי הקול׳: הכרת גוף הקול והגוף השר. העבודה תכלול סדרות תרגילים קוליים ותנועתיים שעובדים על זרימה ושליחה של הקול, היכרות ואימון מערכת הנשימה ושכלול הקשר גופני-קולי כדרך להתפתחות קולית. בסמסטר השני, לצד האימון הקולי, נתמקד בשירה בקולות לצורך פיתוח הקשבה והקניית כלים לעבודה בקבוצה בתהליך היצירה והביצוע. דרך עבודה על שירי א-קפלה למקהלה נעבוד על פיתוח הקשבה מוסיקלית בקבוצה, הרמוניה, קצב ודינמיקה.
בית מדרש
מרצה: נאוה פרנקל, שלי פלמון
בית המדרש מכונן מרחב פעולה ומחשבה. פעולה ומחשבה על רקמות החיבור העדינות של מה שנמשך מהן: שיחה, רגש, זעה, קריאה. ובפועל: זוהי הזמנה לנוכחות ולרגישות בתוך הוויית האמנות של עצמי. היא תתקיים מתוך תרגילים ופעולות, התנהגותיות, תנועתיות ומחשבתיות, כשהביטוי ׳להרגיש בבית׳ משמש נקודת מוצא , וביסוס של מרחב להשראה. לבית המדרש יצטרפו מורים-חברים לשיתוף ושיחה.
הגלריה הלימודית
מרצה: הילה כהן-שניידרמן
הגלריה הלימודית - פלטפורמה לפעולה משותפת
הקורס הנוכחי צומח מתוך חלל הגלריה החדשה של מתחם הלימודים. מרחב משותף שאמור לשרת את כל תלמידי, מורי ואורחי הקמפוס ולהוות זירה ציבורית ליצירה והצגה של אמנות נסיונית, ומיכל לשאלה איך אמנות חיה פוגשת את האמנות הפלסטית. אופן הפעלת הגלריה ותוכנה ירקמו באופן אורגני מתוך הקורס. מהלך הקורס מושתת על המפנה הסולידרי המתרחש בשדה האמנות בתקופה הנוכחית, הנובע מתוך ההבנה שהיוצר.ת הבודד.ת אינם עומדים יותר במרכז, אלא שהיחסים בין יוצרים, והאופן בו פעולה משותפת רוקמת קהילה הם אלה שמעניקים משמעות למעשה האמנות כחלק בלתי נפרד מהחיים. הקורס ינוע בין התיאורטי לפרקטי, ובמסגרתו נחשף ונגלה פרקטיקות אוצרותיות-אמנותיות ונתרגל אותן במסגרת הפעלת החלל. במהלך הקורס צוות הסטודנטים יפתח יחד אסטרטגיות פעולה ותצוגה כלפי מרחב זה ומעבר לו.
הילה כהן-שניידרמן היא אוצרת ישראלית. זוכת פרס האוצרות מטעם משרד התרבות לשנת 2021. משנת 2018 משמשת כאוצרת הראשית של מוזיאוני בת ים. בין השנים 2012-2016, עבדה כאוצרת במוזיאון פתח תקוה לאמנות, ובפרויקט ״אמנית העיר״ לשהויות אמן במחלקות העירייה. כהן־שניידרמן מתמחה בפרויקטים המבוססים על מחקר אמנותי ותלויי מקום.
בוסטר
מרצה: איציק ג'ולי
שיטוט מאורגן ברחבי העשייה הבינלאומית העכשווית, היכרות עם אמנים.יות, פסטיבלים, מרכזי תרבות.
בחינה של העשייה האמנותית והאופן בו היא נכתבת לבמה והאופנים המגוונים שבהם היא נקראת ונכתבת במדיות שונות. תרגול של כתיבה במודולים שונים.
משחק כיתת המשך
מרצה: חיים אברמסקי
קורס המשך להעמקת ושכלול עבודת השחקן. אימון בטכניקות להבעה רגשית, בהבנת טקסים, ובהתייחסות לסוגים שונים של פעולות, ועבודה על דמויות. כיתת ההמשך תכלול עבודה על טקסטים וגם תרגילים של משחק מול מצלמה. המצלמה, בשונה מהבמה, דורשת סוג ריכוז אחר של משחק- מינימליסטי, פנימי. השיעור ברובו יתמקד במשחק בימתי, כאשר התרגילים המצולמים יספקו הצצה לצורה שתבחן את ההבדל בין שניהם.
מעשה התבוננות
מרצה: ד"ר אמיר פרג'ון
ראשית התיאוריה וגם תכליתה הוא במעשה ההתבוננות. לא בתפיסה המיידית, דווקא, אלא בזו המחודשת, שצומחת מתוך הרהור וערעור. משום שכך, המעשה התיאורטי הוא תמיד טרנספורמטיבי: עולם חדש נגלה מבעדו, ומתוך העולם, אדם חדש גם צץ. בקורס נקרא ונהרהר במבחר אקלקטי של טקסטים, ודרכם נעמוד על הפוטנציאל היוצר של תיאוריה. כך ניחשף למגוון רחב של מעשי-תפיסה, נתרגל גישות ופרקטיקות של התבוננות מחודשת, ואולי נלמד גם לפתח את רפרטואר התפיסות שלנו.
שעריים – יסודות לאמנות פלסטית
מרצה: אסף אלקלעי
קורס מבוא מעשי לאמנות פלסטית בו נתרגל יחד מגוון רחב של דרכי עשייה: איך ניגשים ליצור, איך מתבוננים על הנוצר, איך מתכננים או נותנים לגוף להוביל, איך מדברים בינינו על מה שנוצר, לאילו הקשרים היצירה שייכת ומה היא מוסיפה או גורעת מרצף הזמן ומההיסטוריה הקיימת. הקורס מבוסס על התנסות בכיתה וכולל רישום, הדפס ופיסול, תרגילי בית ופרזנטציות אישיות.
מקום אחר
מרצה: עדה רימון
הקורס מורכב משני סמסטרים. בראשון נלוש ונתרגל עיבוד של מציאות למסך. ננסה לבודד ולבחון מרכיבים שונים של מקום - מה הופך אותו למה שהוא, מה מאפיין אותו, ממה הוא עשויי, מה הוא בשבילי. על ידי תרגילים קצרים בבית ובכיתה נתנסה בהעברה של רעיונות אל המסך. הסמסטר השני יוקדש כולו לעשיית סרט אישי (או זוגי) אחד. נתחיל אותו ממקום מוחשי שכל אחד יבחר ונסיים אותו בהקרנה בכיתה. השיעורים יוקדשו לליווי כיתתי של כל פרוייקט. לאורך כל השנה נצפה גם בסרטים יפים, דרכם נטייל בארץ ובעולם, לפעמים נצא מהכיתה לסיורים וניסויים בחוץ.
מחקר-דמיון: יצירת גופי ידע דרך אמנות
מרצה: הילה כהן-שניידרמן
אמנות יוצרת גופי ידע חדשים ומרחיבה את התודעה האנושית באמצעות הדמיון. נקודת המוצא של הקורס היא שאנו משתקפים בעולם והעולם משתקף בנו. לאור זאת, הפניית מבט אל החוץ היא פתח אל הנעת תהליכי עבודה פנימיים. הקורס יתמקד במפנה המחקרי שהתחולל בשדה התרבות והאמנות בעשרים השנה האחרונות, הרואה באמנים חוקרים לכל דבר ועניין. נעסוק בהבדל שבין מידע לידע ובכוחו של המחקר האמנותי להתחיל ברגע שבו המידע מגיע למבוי סתום. בקורס נתרגל מצב בו הפעולה מתחילה בחקירה של מושא חיצוני: מושג/אירוע היסטורי/אתר/פרשה אקטואלית ועוד, הפוגשת את גרעין ההוויה והפעולה הייחודי של כל סטודנט וסטודנטית, וביניהם דרכי עבודה, רגישויות, אופני מבע ועוד. לאורך הקורס נחשף לאמנים, קולקטיבים ופרויקטים שונים אשר הציעו מערכות ידע חדשות ויצרו בעקבותן פעולות אמנותיות רדיקליות ופורצות דרך. מתוך העיסוק בהם נתרגל בניה של גופי ידע ופרקטיקה מחקרית אישית, ובהתבסס על גופי הידע נבחן את האופן בו הם מניעים יצירה של עבודה חדשה.
מסלולים – התמקמות ומופעי מסע
מרצה: ד"ר דפנה בן-שאול
מופע מסע (journey performance) הוא מושג שמתאר התמקמות של תנועה גופנית במרחב וארגון במסלול כלשהו, שמערבים צורות פעולה ותהפוכות של תודעה. בסדנת השיח והפעולה נתעניין במיוחד בהיבטים הביצועיים, המרחביים והרעיוניים של צורות התמקמות ומופעי מסע תלויי-מקום, שנוצרים במסגרת פרפורמטיבית אמנותית. מופעי מסע אמנותיים מתמקמים בטווח הרחב בין תנועה יומיומית ופונקציונלית, ביטויים תרבותיים כמו צליינות, תהלוכה, הגירה, נוודות, טיולים, שוטטות ואקטיביזם. תוך עיסוק בביטויים שונים, נשאל איך מגיב מופע המסע לסביבה האורבאנית ולגבולות הקשורים בה; מה הסיפור – כמו זה ההיסטורי, החברתי או הגיאופוליטי – שמספר המסע על המקום או עלינו; ובאיזה אופן גלום במופע הכוח להשפיע את תפיסת המקום. המסלול ייווצר בין חללים, טקסטים, שיחות ומעשים, וכנראה יכלול גם את יציאת המשלחת לתגליות במזרח הקרוב.
מסלולים – התמקמות ומופעי מסע
מרצה: ד"ר דפנה בן-שאולחומרים וחפצים – יסודות בתלת מימד
מרצה: שחר קדם
בקורס זה נלמד איך לפעול עם חומרים שונים וטכניקות עבודה פלסטית רבות ומגוונות, תוך הכשרה מעשית בסדנאות העבודה של בית הספר. למידה לעומק של הכלים והמכונות בסדנאות העבודה, היכרות עם אופיים של חומרים משתנים ומחשבות על נוכחותם הבימתית. דרך פרויקטים מעשיים ופעולות פיזיות בסדנא נלמד את הדיאלוג האפשרי עם מגוון חומרים רחב ומשתנה שיבואו לידי ביטוי ביצירת חפץ מתפקד.
חומרים וחפצים – יסודות בתלת מימד
מרצה: שחר קדםפואטיקה יישומית
מרצה: כנרת חיה מקס
היוצר.ת והמעשה היצירתי הם כמו שיר ומילים המתקיימים זה בתוך זה. נתבונן כיצד כל מפגש ביניהם הוא פואטי באותה מידה שהוא פעולה.
בשיעור העוסק בפרפורמנס ארט, נסתכל על עצמנו כמסמך אנושי ונאפשר לרעיון ש״הכל כבר כאן״ לפעול עלינו כמנגנון ליצירה וכהוראות בימוי. נעשה זאת באמצעות עבודת שולחן ועבודה מעשית הכוללות מילים, שיח, אימון והגשת תרגילים.
תנועה בהפרעה
מרצה: שני תמרי מתן
אנחנו פוגשים את התנועה המשוכפלת, זו שמתקיימת באותו הזמן ובאותו האופן, כמעט בכל אירוע גופני. רקדנים שקופצים, מתיישבים ומחליקים בצורה מסונכרנת מוכרים לנו לעייפה ונראה שזו תופעה שאי אפשר להיפטר ממנה. במהלך הקורס ננסה להבין מה התפקיד שלה ומדוע היא שורדת באופן חוצה תקופות, ז'אנרים ותרבויות? מה המימד החתרני שהיא מציעה דווקא בתור תופעה "מסדרת" ואיזה שיבוש היא מציעה בתוך המבנה המוקפד שלה? איזה קסם היא מפעילה עלינו כמשתתפים וכצופים? סוגיות של יופי וכיעור, יחיד וקבוצה, חיקוי והזדהות ילמדו בקורס באמצעות צפייה, דיון ותרגילים.
תרגולי גוף
מרצה: איריס ארז
שיעור מבוא לטכניקת ריליס ואילתור. בשיעור ישולבו פרקטיקות גוף נוספות דוגמת קצוגן, תנועה אותנטית טכניקת קליין ויוגה. השיעור יתחיל מחימום המבוסס על עקרונות מטכניקת רליס לתוך בניית רצפים תנועתיים. נעסוק ביציבה.עבודת רצפה. תנועה במרחב ועבודה עם פרטנרים/יות .
רגעים מכוננים בתולדות האנושות 2 (נגד)
מרצה: ניר שאולוף
יחד עם אסונותיה והישגיה המרהיבים, המאה העשרים חוללה שינוי מהותי בתיאטרון ובמחשבה אודותיו כאמנות העשויה מבני אדם. הקורס יתמקד במפנה הפרפורמטיבי שחל באמנות ובמבנים הפוליטיים בהם היא פועלת, ויציג הצעות שונות ממאה השנים האחרונות - יצירות, טקסטים ואידיאולוגיות - שעיצבו את אמנות המופע עד ימינו. הקורס יכלול משימות עיוניות ומעשיות.
הכיתה המעופפת
מרצה: ניר שאולוף
בכל שיעור נבקר ביעד סודי אחר בעולם, בו נתרגל אופני שהייה והתבוננות. הקורס מוגבל ל-12 משתתפות ויכלול שיחות ומשימות. **הפגישות יתקיימו מחוץ לבית הספר**
אמונה, עובדה, סיפור
מרצה: אנה ווילד
בקורס זה נסיט את המבט למה שקודם ומוביל ליצירה: לתהליכי העבודה, המחקר והפיתוח. נבחן את עבודת האמן כמעשה של בניית-עולם. נתבונן בתהליך היצירה כהרפתקה מסוכנת ומרגשת, נישא באחריות הייצוג, ונטרח בעמל הפירוש. נעסוק במה שאנחנו יודעות, במה שאנחנו מאמינות, במה שאנחנו ממציאות, ובאיך להשתמש בכל אלה. דרך היכרות עם יצירות וטקסטים נרכוש כלים לקיום מחקר ופיתוח רעיונות, ונייצר טקסים משותפים. הקורס יכלול שיח והגשות.
סטודיו רוקד
מרצה: תמי לייבוביץ
בקורס סמסטריאלי זה נלמד כוריאוגרפיה: תנועות, צעדים ברצף. מתוך הלימוד הפיסי נפתח מושגים בסיסיים כמו: מומנטום, משקל, מידה, מהלך, מוסיקליות . בקורס יינתנו תרגילי הגשות.
תודעת גוף
מרצה: מאיה לוי
הקורס יעסוק במורכבות והעונג שבתהליך היצירה, דרך הפריזמה של עולם התנועה. קורס משלב עבודת סטודיו פיזית עם תרגילים וביקורת עבודות על בסיס שבועי.
שיעור קומה
מרצה: אסף אלקלעי
קורס מעשי באומנות פלסטית בדגש על האובייקט הפיסולי ואינסטליישן. במהלך הקורס נכיר סוגיות וגישות של הצבה, נלמד על אמנים.יות, יצירותיהם ומערכות היחסים שהן מייצרות עם הצופה. במקביל, נבחן סוגים של סביבות מחוץ לחלל האמנותי וננתח את האופן בו הן מעוצבות ומגדירות את עצמן. נחדד את ההסתכלות על העולם שסביבנו, כמקור לרעיונות, מחשבות, צורות ודימויים. דרך תרגילים אישיים וקבוצתיים נתנסה בהבנה של חומרים, חיבורים, הצבה ומיצב. נעסוק בתפקידו של האובייקט היחידאי (פסל, ציור, פעולה) , יחסינו אליו ויחסו לחלל - לעומת מקום, אתר, סביבה, משכן, zone ועולם.
וריאציות: מבוא ליצירה בסאונד
מרצה: ליאור פינסקי
קורס זה נועד להקנות את המיומנויות הבסיסיות של הקלטה ועריכת סאונד לצד התנסות בקומפוזיציות בעזרת חומרים מוקלטים. התוכנה המרכזית איתה נעבוד בקורס היא Ableton Live, שתאפשר לנו גישה גמישה ויצירתית בעריכת ועיבוד הסאונד. את הקורס נתחיל בציור של גל סינוס על הלוח ולידו השאלה "מהו גל קול?" ונסיים אותו ביצירות האודיו של הסטודנטים. בין לבין נלמד על רזי האודיו הדיגיטלי ונכיר את הגרסה הדיגיטלית של המכשירים הבסיסיים והמרכזיים בעיבוד סאונד. הקורס ילווה במבט אל ההיסטוריה של מוזיקה מבוססת הקלטות, ומחשבות על התיאוריה שמאחורי קומפוזיציות מסוג זה.
וריאציות: מבוא ליצירה בסאונד
מרצה: ליאור פינסקיתנועה – פעולה
מרצה: שלי פלמון
הטקסטים התנועתיים , המוכרים לגופינו, המוכנים להישלף, מקופלים בתוכם התשתיות הבסיסיות ביותר של ההתפתחות התנועתית שלנו. איך למדנו ללכת איך למדנו לרצות ולגשת, להתקדם לעבר מושא הרצון.
השיעור מחפש לעורר את הקשב למה שמוטמע בגוף ומתקיים בו באופן יומיומי, אל מה שמוטמע כאפשרות שנשכחה ומתוך כך גם אל המקום אליו התנועה יכולה להמשיך ולהתרחב. את התהליך הזה מונחים התלמידים לקיים תוך שימת לב למקום, ליחסים השונים במרחב ולמשתנים נוספים.
סביבה, פעולה ואור
מרצה: עומר שיזף
בקורס ננתח את מושג הסביבה ונשתמש בו כתבנית באמצעותה אנחנו יוצאים לפעולות ומתנסים בלייצר את הסביבה הבימתית והציבורית. נלמד כיצד אור הוא גורם מרכזי ומשפיע בניסוח הסביבה על איכויותיו הדרמטורגיות והסצינוגרפיות, הזמן והמרחב. נתנסה בעיצוב תאורה ובהארה והחשכה, נעמוד על תכונותיו של האור: איכות, זוית צבע והשתנות, נלוש אותו, נקבע ונתיר ודרך האור נבקש לייצר את המרחב הבימתי או חלקים ממנו במקומות שונים.
רישום
מרצה: אלכס קרמר
קורס מעשי בו יעסוק התלמיד בשפת הרישום והציור.
העבודה בשיעורים תתבסס על רישום מתוך התבוננות, כמו כן התלמידים יתנסו בשפת הרישום המופשט. במקביל ללמידת כללים אוניברסאליים של הצורה בדו-מימד, יושם דגש על התפתחותו האישית של התלמיד.
נושאי מסגרת העבודה: דמות-דיוקן, דמות בחלל, מודל ערום, נוף וכו'.
טכניקות: פחם, עפרונות, גירי פסטל, דיו, צבעי מים, טמפרה וטכניקות ניסיוניות.
התלמידים יציגו את עבודותיהם במסגרת הלימודית בחללי בית הספר.
צילום סטילס – הפריים כאמצעי ביטוי
מרצה: עמית מן
במסגרת הקורס נכיר לעומק את המצלמה ואת האפשרויות להתבטא דרכה ודרך ז'אנר הצילום.
הקורס יכלול עבודה מעשית וניתוחה.
הכרות מעמיקה עם הז'אנר דרך עבודות של יוצרים וצלמים בסטילס ובקולנוע, מפגשי אמן ויציאה לתערוכות ובתי הדפס. מטרת הקורס להקנות כלי נוסף לביטוי.
משחק כיתת המשך
מרצה: חיים אברמסקי
קורס המשך להעמקת ושכלול עבודת השחקן. אימון בטכניקות להבעה רגשית, בהבנת טקסים, ובהתייחסות לסוגים שונים של פעולות, ועבודה על דמויות. כיתת ההמשך תכלול עבודה על טקסטים וגם תרגילים של משחק מול מצלמה. המצלמה, בשונה מהבמה, דורשת סוג ריכוז אחר של משחק- מינימליסטי, פנימי. השיעור ברובו יתמקד במשחק בימתי, כאשר התרגילים המצולמים יספקו הצצה לצורה שתבחן את ההבדל בין שניהם.
משחק
מרצה: חיים אברמסקי
שיעור משחק המציע טכניקות אימפרוביזציה להעשרת יכולת ההבעה הפיזית והרגשית של השחקן. הקורס מתמקד בשלושה היבטים. האחד- בדיקת דינאמיקה בין פרטנרים על הבמה. עבודה על הקשבה, יוזמה ותגובה בזמן אמת ליצירת יחסים ומתח דרמתי. השני- העמקת העולם הפנימי של השחקן. תרגילים למציאת מגוון יכולות הבעה אישית ולחיפוש צדדים שונים אצל השחקן. השלישי- בדיקת נושא החלל כמרכיב בעבודת החלל. כיצד מושפע השחקן מהחלל וכיצד יכול השחקן לנצל אותו כדי לחדד את המשחק והנוכחות על הבמה. דרך ההיבטים הללו נתעמק במונחי יסוד של פעולה, רגש ורצון, תוך ניסיון לייצר יכולות הבעה ספונטניות ואינדיבידואליות.
מסעות לסביבה מיידית
מרצה: לאה מאואס
סמינר עם קבוצת סלה-מנקה, אמנים ומרצים אורחים.
במסגרת הסמינר אנו נעסוק בהכרות עם אמנים, קבוצות ודמויות העוסקות בפיתוח של פרויקטים אמנותיים מחוץ למרחבים המקובלים לתצוגת אמנות.
נצא למרחב הציבורי, נתערב בו, נפעל בו, ננסה למתוח את הגבולות של עצמנו, של בית הספר ושל התחום בו אנו עוסקים.
במקביל נקרא טקסטים, נפגוש אמנים ודמויות שיאירו באור אחר את הנושאים בהם נעסוק בקורס, וננסה לאתגר את עצמנו תוך התייחסות בתרגילים השונים למציאות החברתית, הפוליטית, הכלכלית או המרחבית בה התרגילים מתקיימים. זהו מסע בעיר בה אנו חיים ופועלים כרגע.
מודרניות ,מודרניזם ואמנות עכשווית
מרצה: ציפי ויצמן
במהלך הקורס נבחן את המרקמים האידאולוגיים והאסתטיים של ה"עידן המודרני" ואת מאפייניו של המודרניזם. הוא יתמקד בזרמים וסגנונות שנתגבשו על ציר המתח בין עוצמת הניראות לבין השאיפה אל הנשגב, תוך התייחסות אל האוונגרד והפוסטמודרניסטים במאה העשרים.
כיתת קול ומקהלה
מרצה: מירב בן דוד
הקורס יכלול עבודה קולית, יחידנית וקבוצתית, בכמה מישורים:
תרגול ייחודי עפ"י הדרך לגילוי הקול, קשב ומודעות לצליל.
העמקה לתוך סגנונות שירה ממסורות, שפות והפקות קול שונות.
אלתור בקול ובתנועה ועבודה על רפרטואר באינטרפרטציות שונות בשירה יחידנית
ובתוך עבודת המקהלה.
הסרט כחומר- חשיבה קולנועית ויסודות העריכה
מרצה: אופק שמר
בקורס נלמד להכיר ולעבוד עם החומרים מהם עשוי סרט. נשחק ונתנסה בגישות ובטכניקות שונות כדי להגיע לרצפים בעלי משמעות. נצפה בדוגמאות מהקולנוע לסוגיו השונים, נצלם ונקליט חומרי גלם משלנו ונשתמש גם בחומרי גלם קיימים (הרי העולם מלא בהם, לא חראם?) תוכנת פרימייר אותה נלמד, תשמש לנו מעבדה לחקר האפשרויות האין סופיות של המדיום המוקרן.
במהלך הקורס נחווה איך תהליך העריכה יכול להפתיע אותנו ולשמש אותנו למציאת רעיונות חדשים.
הסטודיו הפיזי
מרצה: מאיה לוי
הקורס יאפשר עבודת סטודיו מעמיקה לאנשים הרוצים לצלול לתוך הקשרים שבין הפיזיות לתודעה. זו תהיה עבודת גוף המתייחסת לתהליכי יצירה וביצוע.
במהלך הסמסטר השני המפגשים יפתחו להגשה של עבודות אישיות ומפגש סטודיו סביבן.
רשאים לקחת את הקורס רק סטודנטים שלמדו קורס בסיס עם מאיה.
רגעים מכוננים בתולדות האנושות (תאטרון)
מרצה: ניר שאולוף
בקורס נתבונן ברגעי מפתח בתולדות הדרמה והתיאטרון ובמושגי יסוד במחשבת המופע. נציג שאלות ובעיות הקשורות באירוע התיאטרוני ובמוסכמות המדיום, ונדון בסוגיות הנוגעות בחומרים מהם הוא עשוי: טקסט, פעולה והגוף המופיע. במסגרת הקורס נקרא ונכיר דרמות ויצירות מופת של התיאטרון המערבי, מיוון העתיקה ועד לעת המודרנית, נעמוד על ההצלחות והכישלונות שאמנות העכשיו מציעה, ונבחן את הפוטנציאל הפוליטי של המעשה הבימתי.
דרכי ייצוג ואופני קריאה
מרצה: ציפי ויצמן
ייצוגה של הדמות האנושית יהווה מפתח להבנת התחביר החזותי בהקשריו התרבותיים, הרעיוניים והצורניים. מתוך העמידה על השניות הבסיסית באמנות החזותית בין הכרה לראייה, נבחן את אופני הראייה בתולדות האמנות כהתבוננות מאורגנת שהינה חלק מהשקפת עולם כללית ומכשיר לעיצוב תודעה. לאורך הקורס נתמקד, בין השאר, בגוף, טקסט וחלל באמנות העולם המיתופאי והעולם הקלאסי בגלגוליהם של מוטיבים ונושאים קלאסיים לתוך העולם הנוצרי עד הבארוק תוך התייחסות להקשרים עכשוויים.
במה
מרצה: יונתן לוי
מטרת הקורס: העמקת ההבנה של יסודות המעשה הבימתי חלל (ממשי; מדומיין)
זמן (זמן עלילה – הווה ביצועי – נצח אידאי)
פעולה (פעולה בימתית; פעולה טקסית)
במה (יחסי קהל-שחקן; הבמה כמקדש; כתא אבולוציוני)
כוונה (המבצע כתחנת ממסר עבור הקהל)
מבצע (שחקן; דמות; שאמאן; שגריר)
טקסט (בדגש על טקסט כפעולה בימתית)
דרמה (ואפשרויות תרגומה לשפה בימתית)
החוויה הרב-חושית (על תיאטרון סינסטתי)
תפקידי התיאטרון (זיכוך נפשי / תיקון חברתי / זיקה מטאפיסית)
בימוי עכשווי
מרצה: נאוה פרנקל
במהלך הקורס נתמקד באירועים תיאטרוניים/מופעיים שאינם דרמטיים: נשאל מהו טווח הפעולה של הפרפורמר ושל הצופה, ומהם טווחיה של הפעולה הבימתית. נקרא טקסטים, נכיר מגוון אמנים, נצפה בעבודות ובעיקר נתנסה בפרקטיקות שונות להבנייתו של אירוע תיאטרוני שלא מתוך מחזה. נעשה זאת דרך ההיכרות עם האופנים השונים שבהם פרפורמנס, על הגדרתו הנזילה, החומקת מיציבות מושגית, מחלחל לאמנויות שונות במאה ה-20 ומשנה אותן.
אומנות עכשווית ומבט לאחור
מרצה: ציפי ויצמן
הציר המרכזי של הקורס הוא ביקורים בתערוכות, מהם יתפתח הדיון באמנות העכשווית בהקשריה הסגנוניים, הרעיוניים וכיו"ב. הקורס יורחב דרך פגישות עם אמנים/ות ודרך הסטודנטים/ות, שייקחו חלק פעיל ברפרטים משלהם/ן. הדיון יהיה פתוח לשאלות ונושאים שיעלו במהלכו.
.