בימוי עכשיו

נ"ז: 2 סדנאות לשנים ג'-ד' שבועיים במהלך סמסטר ב'
נ"ז: 2
סדנאות לשנים ג'-ד'
שבועיים במהלך סמסטר ב'

אריאל אפרים אשבל

אריאל אפרים אשבל (נ. 1982, תל אביב) עושה הופעות. בישראל עבד עם תיאטרון תמונע, הזירה הבינתחומית, פסטיבל עכו, וכן הציג עבודות בהקשרים אחרים כביאנלה artTLV, אירועי ״אוהבים אמנות״, המרכז לאמנות עכשווית ובחללי המוזיקה לבונטין 7 והתיבה. בין השנים 2008-2010 היה מנהל אמנותי שותף של פסטיבל המחול ״אינטימדאנס״. מ-2011 אשבל מבוסס בגרמניה, שם הוא עובד בעיקר עם HAU Hebbel am Ufer (ברלין), Kampnagel (המבורג) ו- FFT (דוסלדורף). עבודותיו הוצגו בפסטיבלים והקשרים שונים בשוויץ, אוסטריה, איטליה, ארה”ב, צרפת, ועוד. לצד עבודתו כבמאי, הוא גם משתף פעולה עם אמנים אחרים כפרפורמר ודרמטורג. הוא בוגר של ביה״ס לתיאטרון חזותי, ירושלים (2006), ובעל תואר ראשון בפילוסופיה והיסטוריה מאוניברסיטת תל אביב (2010). הוא זכה בפרס פסטיבל עכו בשנת 2003, במלגות מטעם קרן התרבות אמריקה-ישראל בשנים 2003-2007, פרס ראש עיריית ירושלים והזירה הבינתחומית (2006), פרס קרן ״מורשה״ (2007), והשתתף בתכנית האירוח לבמאי תיאטרון מטעם מכון גתה וארגון התיאטרון הבינ״ל (ITI) בשנת 2011. אשבל לימד בביה”ס לתיאטרון חזותי, בצלאל, האקדמיה לאמנות HfBK בדרזדן, האוניבסיטה לאמנויות UdK בברלין, באקדמיה הנורבגית לתיאטרון NTA ובאוניברסיטת בראון ברואד איילנד, ארה”ב.

הסדנה תוקדש להתבוננות ביקורתית על תפקיד הבמאי/ת בתיאטרון פוסט-דרמטי עכשווי. היא תנוע דרך תיאוריה ופרקסיס: ננהל דיונים, נקרא טקסטים, נראה וידיואים, נקשיב למוזיקה, נאלתר, ונלמד למצוא את דרכנו אל התפקיד המורכב הזה. מילון הפרקטיקות שנשתמש בו – ציטוט, גניבה, שאילה, הומאז’, רפרור, גרסת כיסוי – קשור לרעיון של ניווט, שוטטות וקונטסקט יותר משהוא מצביע על “יצירה” במובן ההבעתי או פרסונלי. נלמד ביחד איך להתחיל את הסיטואציה הפרפורמטיבית מנקודות פתיחה בלתי צפויות, ונתרגל לחדד את החושים כדי להשיג רגישות גבוהה לדינמיקות של מגרש המשחקים התיאטרלי. נלמד טכניקות שונות של איסוף וארגון חומרים, נבנה ארכיונים ונתרגם אותם לקומפוזיציות שונות ומשונות, לפי לוגיקות שונות ומשונות אפילו יותר. בשבועיים של הסדנה נעבור דרך אלתור משותף ודרכו ננסח את הפרמטרים דרכם נמשיך לעבוד לקראת עבודה בימויית פרטנית. לאורך הסדנה כל הסטודנטיות והסטודנטים יתנסו בעצמם בקמפוז ויתחילו למצוא את שפת הבמה שלהן/ם.