טקסט־טורה
סדנאות לשנים ג'-ד'
שבועיים במהלך סמסטר ב'
תומר דמסקי
תומר דמסקי היא מוסיקאית, מורה וחוקרת החיה על הקו בין ברצלונה, בריסל וירושלים, ופועלת כיוצרת, מבצעת, מפיקה ומעבדת בעולמות שבין מוסיקה עתיקה, פולק, מטאל, ומוסיקה אלקטרונית. מ-2016 היא מרצה במחלקה למוסיקה חדשה במוסררה ובבית הספר לתיאטרון חזותי ומלמדת בפלטפורמות רב-תחומיות ברחבי אירופה. בעלת תואר שני במוסיקולוגיה מהאוניברסיטה העברית, שם זכתה ב-2024 בפרס פולונסקי ליצירתיות ומקוריות על מחקרה המחבר בין לימודי קול היסטוריים, כתיבה פואטית ומיסטיקה קתולית ספרדית.
מחקרה עוסק במפגשים בין תפיסת צליל היסטורית, ספרות מיסטית, והרכבה-מחדש של חומרי ארכיון לצורות מוסיקליות חדשות. בימים אלה היא עובדת על דוקטורט במכון Orpheus ומכון Ruusbroec להיסטוריה של המיסטיקה (בלגיה), מלמדת בקונסרבטוריון המלכותי באנטוורפן, ועובדת בשיתוף פעולה עם מרכז CERCCA לחקר אסתטיקה, דת, ותרבות עכשווית באוניברסיטת Pompeu Fabra בברצלונה. הפרויקט שלה הוא מחקר אמנותי החושף את עולמן הסונורי הנסתר של נזירות כרמליתיות מספרד של המאה ה-16 ותרגומו למוסיקה עכשווית.
כזמרת, מלחינה ומנצחת אוטודידקטית, דמסקי השתתפה בהרכבים קוליים שונים והובילה מקהלות בישראל, ספרד, איטליה ובלגיה. היא המייסדת של המקהלה הקוונטית, המשלבת יצירות עכשוויות עם פרשנויות קיצוניות למוסיקה עתיקה. הייתה חלק מההרכב המייסד של מקהלת גיא בן הינום והשתתפה בעבודות במה מקהלתיות של יונתן לוי, נועם ענבר וקבוצת התאטרון רות קנר. הלחינה עבור מקהלת הנשים MAZI (איטליה) ומקהלת הנוער של האופרה של בריסל La Monnaie, וייסדה את מקהלת השחקניות Coro Del Gallinero בקטלוניה.
כיוצרת, מבצעת ומעצבת סאונד למחול, תיאטרון, קולנוע ואמנות שיתפה פעולה עם יוצרות ויוצרים ביניהם יסמין גודר, נעה דר, ניר וידן, ארי טפרברג, דור לוי-זליכה, נורית דרימר, יונתן לוי, רוני שלו ואחרים. היא שותפה בטריו האודיו-ויזואלי Wackelkontakt, שהופיע ברחבי אירופה והוציא אלבומים בלייבלים מספרד, צרפת ובלגיה, וסולנית פרויקט המטאל הבלגי Atonia שנוסד ביוזמת פסטיבל Roadburn בהולנד. היא ממייסדי קולקטיב סטודיו שטראוס זצ״ל ופעילה לשעבר ב-Tech Poetry של הזירה הבינתחומית.
tomerdamsky.com.

בסדנה מרוכזת זו נחקור, נפרק ונרכיב יחד מנגנונים צליליים ומוסיקליים ונבחן כיצד הקול האנושי, השפה, החלל והזמן נפגשים בקצוות השונים של היצירה הבימתית. נלמד על הציר שבין התאורטי (מחשבה על צליל כמעצב תפיסת חלל וזמן) לבין המעשי (תרגול וניסוי במרחבים סונוריים-קוליים-תפיסתיים, שבהם נהיה המדעניות והנבדקות גם יחד). נדלג בין תאוריות מדעיות-פילוסופיות-אמנותיות, פיתוח סקרנות סונורית, והאזנה מיומנת. נלמד על הקשר בין מערכת השמע למערכת הקול האנושי; נשתעשע בפירוק והרכבה של מנגנונים מקהלתיים וקוליים; נתרגל פרקטיקות המפעילות את האזורים במוח שאחראים לקצב, סנכרון ותפיסה אודיטורית; נבצע סקורים ממסורות שונות של מוסיקה מבוססת טקסט-טורה; נבדוק כיצד הצליל וההקשבה הם כוח ממשמע ומשחרר, המפעיל את החושים ופותח ערוץ אל התודעה; ולבסוף, ננסה לפרק את תפיסת-הצליל שלנו ולתהות כיצד היא קשורה לאופן שבו אנחנו מבינות (או לא מבינות) את העולם.
